BOOST360 Blog
#google #annonceringer
SKREVET AF
Google Annoncering
Læs vores ultimative guide til at køre Google Annonceringer som en Michelin-stjerne kok. Dine potentielle kunder er sultne efter det, din virksomhed har at tilbyde!
Trin #1: Klik på “Skift til ekspert tilstand"
Hvis du starter op en helt ny og frisk konto, starter du med at gå til ads.google.com og klikker på “kom i gang.” Når du har sat din konto op, vil Google guide dig gennem opsætning af en Smart kampagne med det samme. Dette er fristende for annoncører, der ikke ønsker at lægge arbejde i det, men det er det værd at tage sig tid til at bygge sine egne tilpassede kampagner.
Så vælg ikke et af “main advertising goal” som Google spørger, og klik i stedet på muligheden for at “Skift til ekspert tilstand”.
Trin #2: Vælg kampagnetype
Hvis du starter op en helt ny og frisk konto, starter du med at gå til ads.google.com og klikker på “kom i gang.” Når du har sat din konto op, vil Google guide dig gennem opsætning af en Smart kampagne med det samme. Dette er fristende for annoncører, der ikke ønsker at lægge arbejde i det, men det er det værd at tage sig tid til at bygge sine egne tilpassede kampagner.
Så vælg ikke et af “main advertising goal” som Google spørger, og klik i stedet på muligheden for at “Skift til ekspert tilstand”.
Hvad er de forskellige kampagnetyper i Google Ads?
Search (den kampagnetype vi vil bruge til denne guide)
- Display
- Video
- Shopping
- App
- Discovery
- Lokal
- Performance Max
For at vælge en kampagne vil Google først bede dig om at vælge et mål. Til denne guide skal vi oprette en søgeannonce, så lad os vælge “website traffic” (afhængigt af dit mål vil det derefter vise dig, hvilke kampagnetyper der er tilgængelige).
Trin #3: Opsæt kampagne
Nu er det tid til at vælge dine generelle indstillinger for kampagnen, som:
Kampagnenavn: Dette kan være hvad som helst, da det ikke påvirker ens præstation. Kampagnen skal blot være let for dig at huske og organisere i kontoen, så er det fint.
Netværk: Du kan vælge at få dine annoncer vist på Googles partnernetværk. Disse er datterselskaber, som Google ejer, der har lov til at vise din annonce. Dette kan udvide din rækkevidde til en lavere omkostning, men vil gøre det sværere at opnå en høj impressions andel.
Trin #4: Indstil en plan for annoncerne
Informer Google, hvornår den skal vise dine annoncer, så du kun bruger penge, når det tæller. For eksempel, kan du undgå at vise din annonce i de tidlige morgentimer, når folk måske ikke er interesserede i at konvertere.
For at indstille din tidsplan skal du klikke på “more settings” og vælge start- og slutdatoer samt annonce plan.
Trin #5: Angiv sted & sprog
Når du er vært for en middagsfest, inviterer du ikke alle, du nogensinde har mødt. Du udvælger et bestemt segment. På samme måde ønsker du ikke, at din Google Ads kampagne vises for hele verden. Her indstiller du placering og sprog.
Trin #6: Beregn dit daglige budget
I forhold til dine Google Ads budgetter bør du følge denne regel: Brug for lidt, og du kommer aldrig ud af læringsfasen. Brug for meget, og du vil bruge dit månedlige budget på en uge.
For at beregne et budget, der er lige tilpas, skal du først have en idé om dit månedlige forbrug. Start med at foretage en søgeordsanalyse og se på Google Ads benchmarks for din branche for at forudse dit gennemsnitlige CPC eller CPA.
Dernæst dividerer det tal med 30,4 (det gennemsnitlige antal dage på en måned) for at nå frem til dit daglige budget.
Tips til indstilling af budget:
- Forstå hvordan de daglige budgetter fungerer. For eksempel, hvis du sætter et dagligt budget på $8, kan Google bruge $12 på én dag, hvis det betyder flere kliks og konverteringer, og kun bruge $6 en anden dag for at udligne dine omkostninger for måneden.
- Forvent ikke at budgettet forbliver det samme for evigt. Der er ingen grund til at hæve budgettet i en kampagne, der ikke præsterer, fordi du forventer, at det vil virke.
- Sæt ikke budgettet for lavt. Selvom det er forståeligt, at alle annoncører ønsker at være omkostningseffektive, vil et lavt budget begrænse dig. Du skal bruge penge for at tjene penge.
- Brug Google Ads budget rapporten til at kigge på daglige og månedlige forventede udgifter på tværs af kontoen.
Trin #7: Vælg din budstrategi
Ligesom der findes forskellige måder at tilberede et måltid på, findes der forskellige måder, Google kan bruge ens budget på, afhængigt af ens mål. For at vælge din budstrategi, vælg “Or, select a bid strategy directly (not recommended)”. Herefter kan du vælge blandt de tilgængelige muligheder.
Der er to kategorier af budstrategier:
Manuel budgivning: Hvis du bruger manuel budgivning, vil du fortælle Google dit maksimale CPC-bud for hvert nøgleord. Dette er det maksimale beløb, du er villig til at betale for et klik på den nøgleordsannonce. Det er vigtigt at vide, at dette ikke nødvendigvis er, hvad du faktisk vil betale – det kan være mindre, men aldrig mere. Denne strategi giver dig fuld kontrol, men vær forsigtig, da at sætte dit bud for lavt kan begrænse din præstation.
Automatiseret budgivning: Med en automatiseret budstrategi lader du Google bestemme dine maksimale CPC-bud for en stund. Hold bare øje med dataene for at få en idé om, hvor meget klik vil koste.
Trin #8: Opsæt dine nøglesøgeord
Det næste skridt i at køre Google Ads er et af de vigtigste. Du kan ikke lave en opskrift uden ingredienser, og du kan ikke køre Google Ads uden nøgleord.
Nøgleord er de ord og sætninger, som folk skriver i en Google-søgning. Med Google-søgeannoncer byder du på nøgleord, som du ønsker, at dine annoncer skal vises for.
Trin #9: Opret din annonce
Alt er nu forberedt og nu er det tid til at forberede alt indhold til annoncen i form af tekst, eftersom ingen vil klikke på en kedelig annonce, selvom den har et godt tilbud. Husk at anvende CTA (call-to-action), hvor du anvender sætninger som “tilmeld dig”, “kontakt”, “køb nu” for at øge antallet af leads og konverteringer. Derudover bør du fokusere på at anvende ord som fangende for brugeren fx. “Tilbud”, “spar”, “store rabatter” m.m.
Trin #10: Tilføj dine annonceudvidelser
Når du laver et godt måltid, er hovedretten hovedattraktionen, men tilbehør skader aldrig. Og nogle gange kan de supplere hovedretten. Annonceudvidelser er yderligere informations links, der kan bidrage til annonce for at forbedre CTR og få den til at skille sig ud.
Trin #11: Målretning mod enhed & ekstra indstillinger
Vær ikke bange for at gå amok med ekstra indstillingerne, som enhedsmålretning.
På manuel budgivning på søgning kan du vælge at justere, hvor meget du er villig til at betale for klik, der kommer fra bestemte enheder. Du kan dog også ekskludere dem helt ved at byde ned med 100%.
Eksperimenter med det! Vær ikke bange for at prøve et par forskellige kombinationer af strategier for at ramme plet med dit ideelle publikum. Og udeluk ikke noget fra starten. For eksempel kan du begrænse resultaterne, hvis du udelukker en enhed uden først at have data, der understøtter, at den underpræsterer.
Professionelt tip: For Display-kampagner vil du også have denne mulighed i form af et afkrydsningsfelt under kampagneindstillinger. For alle kampagne- og budtyper kan du se præstationen efter enhed under “Devices” af Google Ads – perfekt for dem, der ønsker at justere deres strategi tilsvarende mobil eller desktop.
Trin #12: Glem ikke landingssiden
Hvad er en middag uden dessert? Skuffende. Hvad er en fantastisk Google-annonce uden en landingsside? Fiasko.
Det lyder barskt, men den hårde del af at være en PPC-ekspert er, at man nogle gange skal fortælle annoncører det, de ikke ønsker at høre, men har brug for at vide. I sidste ende kunne du have de bedste annoncer i verden, men hvis din landingsside ikke er optimeret, vil du aldrig se resultater.
At få den rigtige bruger til at klikke er halvdelen af spillet, men det er din hjemmeside, der bringer dem til den afsluttende fase. Vores tip til Google Ads konto strukturen er at være opmærksom på, hvor du bringer dine seere hen: til en (forhåbentlig) fantastisk landingsside.
Her er nogle bedste praksisser indenfor landingssider, som du bør følge:
- De tekniske aspekter. Optimer landingssidens hastighed og sørg for, at den er responsiv og sikker.
- Fokuser på CTA’en: Sørg for, at knappen, formularen eller hvad handlingen nu er, er klar og let at tilgå. Det er let kun at tale om alle de fantastiske ting, ens mærke har at tilbyde. Men ens besøgende kom med et formål i tankerne, så sørg for, at man hurtigt og nemt kan fuldføre det.
- Hav et rent, attraktivt design: Sørg for, at landingssiden er nem, overskuelig og brugervenlig for at opnå den bedste brugeroplevelse.
Trin #13: Sæt din annonce live
Sæt annoncen live! Sørg for, at dine betalingsoplysninger er klar, og gem derefter din kampagne for at sætte den live. Hvad nu? Resten handler om at følge med i præstationen. Her er vores sidste tips:
Bliv bekendt med PPC-rapportering for at indstille dig til succes, da du kan sætte din kampagne på pause eller justere den til enhver tid. Derudover skal du også gøre dig bekendt med nøgle PPC-metrics for at identificere områder til optimering fremadrettet. Du skal også holde øje med eventuelle irriterende annonceafvisninger, der kan hindre din kampagne i at køre.
Først, giv din kampagne lidt tid til at køre og indsamle data. Det sværeste ved PPC er tålmodighed! Prøv ikke at foretage ændringer oftere end hver fjortende dag til 30 dage, og den periode kan endda have brug for at være endnu længere for nye kampagner. Så slap af og hold øje med denne fantastiske nye Google Ads kampagne, du lige har lavet!
Sådan kører du Google Ads – trin for trin
For at opsummere, her er hvordan man kører Google annoncering i 13 trin:
- Skift til ekspert tilstand
- Vælg kampagnetype
- Opsæt kampagne
- Indstil annonceplan
- Vælg placering og sprog
- Bestem budget
- Vælg budstrategi
- Tilføj nøglesøgeord
- Opret annonce
- Tilføj annonceudvidelser
- Målret enheder
- Optimer landingsside
- Sæt annoncen live!
Boost væksten med Facebook annoncering
Udfyld formularen og book et uforpligtende gratis møde med en af vores facebook ads specialister som vil komme velforberedt med en præsentation af anbefalinger til facebook annoncering.
Fordele ved at vælge Boost360
- Some eksperter
- Ingen binding
- Data-drevet strategier
- Resultatorienteret tilgang
- Målbare resultater
Kontakt os
Hvorfor skal du vælge Adgency?
20+
års erfaring
Danmarks
bedste resultater
100%
Succesrate